Svarsfrekvens
Vi vill påstå att de flesta lösningar som används för att samla in produktrecensioner och annan kundinformation liknar varandra ganska mycket. Den stora skillnaden ligger i hur bra lösningarna är på att få kunderna att ge feedback. Det är det vi kallar svarsfrekvens eller responsrate.

Vad är svarsfrekvens?
Antal recensioner delat med antal skickade inbjudningar = svarsfrekvens
Observera att svarsfrekvensen normalt är högre för produktrecensioner än för service- och butiksrecensioner då vi skickar ut 2 inbjudningar till produktrecensioner. Svarsfrekvensen varierar också från bransch till bransch.
Varför är det extra viktigt med hög svarsfrekvens på produktrecensioner?
Normalt är det lätt att skaffa många produktrecensioner på de mest sålda produkterna. Utmaningen ligger ofta i att uppnå kritiskt antal på produkter man säljer mindre av. Vår erfarenhet säger oss att det ofta hjälper lite om en produkt har ett par omdömen. (Det kan faktiskt ge negativ effekt på konverteringsgraden). För att resultaten ska vara trovärdiga och bidra till ökad konverteringsgrad bör man helst ha minst 10 recensioner på en produkt. Men det finns ingen anledning att begränsa sig. Vi har kunder med flera tusen recensioner på en produkt och som erfar att det ger dem stora konkurrensfördelar.
Är det viktigt med hög svarsfrekvens när man mäter total kundnöjdhet?
Lipscore är mest känd för sin lösning som samlar in produktrecensioner, men lösningen passar lika bra för att mäta kundernas totala nöjdhet (service reviews). Denna insikt kan visas fram på nätbutiken i form av en “badge” så besökarna kan se hur nöjda tidigare kunder, som handlat i nätbutiken, är. För denna badge behöver man inte nödvändigtvis så hög svarsfrekvens så länge du får tillräckligt många återkopplingar för att informationen ska verka trovärdig.
Men för ett kundfokuserat företag är det självklart viktigt att samla in så mycket insikt som möjligt om varje enskild kund. Ju högre svarsfrekvens, desto fler kunder lär du känna. Vid behov kan företaget agera, om det till exempel är en kund som haft en dålig köpupplevelse.
Vad är en bra svarsfrekvens?
Hos Lipscore är vi extremt fokuserade på att få så många kunder som möjligt att ge recensioner. Vi känner inte till någon annan leverantör i världen som ens är i närheten av vår responsrate. De som följer alla Lipscores riktlinjer har ett genomsnitt på betyg på nästan 23 procent och 7,5 procent på recensioner.
Om vi tittar på marknadsföringsmaterialet hos de fyra viktigaste aktörerna i Norden och jämför med Lipscore ser vi att det är extremt stora skillnader. Vi gillar inte att hänga ut våra konkurrenter, men som vi kan se ligger deras svarsfrekvenser långt efter Lipscores genomsnitt på nästan 23 procent:
- Konkurrent-A: Stort amerikanskt företag. Noterades tidigt på NASDAQ. 4,3 procent hos deras 25 procent bästa kunder.
- Konkurrent-B: Stort israelisk-amerikanskt företag. Upplyser att deras kunder normalt har 6 till 11 procents svarsfrekvens.
- Konkurrent-C: Svenskt företag. Anger att de har en genomsnittlig responsrate på 6,8 procent.
- Konkurrent-D: Stort danskt företag. Återhållsamma med att ange siffror men i ett blogginlägg från 2018 hävdar de att de har en svarsfrekvens 11 procent.
Om vi utgår från företagens egna siffror betyder det att du kan förvänta dig 2 till 4 gånger fler återkopplingar om du väljer Lipscore i stället för en konkurrerande lösning. I I praktiken upplever vi att skillnaden i många fall till och med är ännu större.
När det gäller pris så upplever vi att skillnaderna är små på de mest populära lösningarna på marknaden. (Vi bortser från gratislösningar, som tyvärr sällan fungerar tillfredsställande). Den stora skillnaden i pris ser du först när du jämför pris med antal recensioner.
Samtidigt finns det såklart även andra faktorer du måste ta hänsyn till. Det finns ofta vissa skillnader i vad de olika lösningarna kan erbjuda när det kommer till funktionalitet, villkor och kundservice. Här måste du själv ta ställning till vad som är viktigt för dig!
Vad är hemligheten bakom Lipscores höga responsrate?
Våra utvecklare och UX-experter har i flera år jobbat hårt med att förbättra kundupplevelsen och göra det så enkelt som möjligt att ge en recension.
Det enda kunden behöver göra är att klicka på önskad stjärna i mejlet efter köp för att omdömet ska registreras. Kunden är automatiskt inloggad i systemet, så ingen komplicerad inloggning krävs. Om kunden vill skriva en kommentar till sin redan registrerade stjärna är frivilligt.
Vad är sambandet mellan svarsfrekvens och dataanalys?
Företag med hög svarsfrekvens, oavsett om det är på deras produkter, varumärke eller deras fysiska butiker, får en datamängd som är större och mer representativ. Det ger i sin tur större utrymme för att göra avancerade dataanalyser. Denna data kan du till exempel använda för att optimer din produktportfölj – behåll och marknadsför de mest omtyckta produkterna och ta bort produkter som kunderna inte gillar från sortimentet. Testa om kunderna gillar nya produkter innan du köper in stora volymer. Använd informationen i förhandlingar med leverantörer. Om kunderna gillar produkter från ett varumärke mer än liknande produkter från ett annat varumärke – använd denna information i förhandlingar med leverantörer. Möjligheterna är många!
Vi hjälper ditt företag att få 2-4 gånger fler ratings och 100 % äkta, verifierade och lagliga reviews!
Ingen annen løsning på markedet gir deg flere ratings & reviews enn Lipscore, eller kan garantere at alle kundeomtaler er 100 % ekte, skrevet av ekte kjøpere, med deres egne ord, uredigerte og bekreftet av deres identitet.
Varför välja Lipscore?
- Marknadens bästa responsrate
- 100& Äkta, Verifierade och Lagliga Kundomdömen
- Få insikter du kan använda för att öka omsättningen och lönsamheten
- Fånga upp och hantera missnöjda kunder på ett bra sätt
- Avancerad funktionalitet