Snabb tillväxt på nätet – nu vill Skeidar använda kunddata för att göra köpupplevelsen ännu bättre

Skeidar växer snabbt på nätet. Samtidigt gör möbelkedjan stora investeringar för att fläta ihop nät- och fysiska butiker.

Skeidar använder Lipscore för att samla in produktrecensioner från de som har handlat på nätet och har även planer på att samla in produktrecensioner från kunder som handlar i deras fysiska butiker. Hittills i år har de sålt för mer än dubbelt så mycket på nätet jämfört med samma period förra året!

skeidars nätbutik med produktomdömen från Lipscore
Bra samarbete avgörande för framgång

Skeidar har hittills i år sålt för nästan dubbelt så mycket på nätet som butikskedjan gjorde under samma period förra året. Även kedjans varuhus visar en positiv trend.

Marknadschef Lars Thomte anser att många kedjor glömmer att bygga upp en stark organisation när de ska digitalisera sina butikskoncept.

«Hemligheten bakom vår framgång är utan tvekan att vi har blivit bra på att samarbeta. Om man ska lyckas med ett omnikanalkoncept som Skeidar räcker det inte med teknologi. Man behöver en stark organisation med duktigt och samarbetsvilligt folk på alla nivåer», säger Lars Thomte, marknadschef hos Skeidar.

Han lyfter fram en äventyrlig försäljning under Black Week som ett exempel.
«I november tredubblade vi omsättningen på nätet jämfört med samma period förra året, mycket tack vare en otroligt lyckad Black Week-kampanj.»

Tydliga synergier mellan kanalerna

Thomte vill berömma alla sina kollegor som tillsammans har skapat framtidens Skeidar-koncept.

«När medarbetarna i 49 varuhus tillsammans med butikskedjans nätbutik, kundservicemedarbetare och de som jobbar med marknad, logistik, IT och kategori alla går i samma riktning, kan man skapa väldigt bra kundupplevelser. Det är resultatet av detta arbete vi ser nu.»

Skeidar har hittills i år sålt nästan dubbelt så mycket möbler och inredning på nätet jämfört med samma period förra året. Kedjan vill inte säga så mycket om omsättning, men bekräftar att omsättningen på nätet har blivit en betydelsefull del av kedjans totala omsättning, trots att nätbutiken bara har funnits i under två år.

«Majoriteten av försäljningen kommer från kunder som beställer på nätet och hämtar i butik. Det visar att nätbutiken är viktig för varuhusen. Men det går även åt andra hållet med många kunder som beställer på nätet efter att ha varit i butiken, för att sedan få varorna levererade hemma eller kanske i butik. Varje kundresa är unik men vi ser ofta att både nätbutiken och de fysiska butikerna står i centrum», säger Thomte och understryker att all omsättning på nätet återförs till butikerna för att stärka känslan av gemenskap.

Stort fokus på att samla data

För att stärka sin omnikanalstrategi ytterligare kommer Skeidar snart att lansera en egen kundklubb tillsammans med den norska byrån Oculos och svenska tech-företaget Voyado.

Skeidar har också ingått ett stort avtal med Lipscore som ska hjälpa Skeidar att samla in kunddata.

«Vi vill jobba datadrivet och i samband med det anser vi att det är viktigt att veta vad kunderna tycker om oss och det vi säljer. I nuläget samlar vi in produktomdömen bland de som har handlat på nätet, men snart kommer vi även att samla in produktomdömen från kunder som handlar i våra fysiska butiker. Då får vi verkligen mycket spännande data. Detta kommer att publiceras på våra webbplatser, men datan blir också viktig för de som jobbar med kategori och inköp som därigenom får full kontroll över vad kunderna tycker om det vi säljer», säger Thomte.

«Vi kommer dessutom att mäta den totala kundnöjdheten, både på nätet och i varje enskild fysisk butik. Skeidar har som mål att skapa bra kundupplevelser och då måste vi jobba datadrivet i alla led.»

Skeidars nätbutik är utvecklad av e-handelsbyrån Geta och är byggd på Optimizely (Episerver) och Microsoft Dynamics 365.

Vi vill hjälpa ditt företag att få fler ratings & reviews!

Lipscore är världens mest effektiva plattform för insamling och användning av ratings & reviews. Vi hjälper företag att få ökad försäljning, viktig kundinsikt, produktkunskap och köpkraft.

Vi tar gärna en oförpliktande pratstund om hur vi kan hjälpa just dig att få fler ratings & reviews och använda dessa för att öka lönsamheten.

Kontakta oss så fortsätter vi dialogen på det sätt som passar dig bäst.

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig inom 24 timmar.