Snabb tillväxt på nätet – nu vill Skeidar använda kunddata för att göra köpupplevelsen ännu bättre
Skeidar växer snabbt på nätet. Samtidigt gör möbelkedjan stora investeringar för att fläta ihop nät- och fysiska butiker.
Skeidar har länge använt Lipscore för att samla in produktomdömen från sina kunder. Nu har de också börjat använda Lipscores lösning för Store reviews för att mäta kundupplevelsen i de fysiska butikerna.

Bra samarbete avgörande för framgång
Skeidar har under de senaste åren verkligen fått fart på onlineförsäljningen. Även kedjans många butiker växer.
Skeidars marknadsdirektör Lars Thomte anser att många kedjor glömmer att bygga en stark organisation när de ska digitalisera sina koncept.
«Hemligheten bakom vår framgång är utan tvekan att vi har blivit bra på att samarbeta. Om man som Skeidar ska lyckas med ett omnikanalkoncept, räcker det inte bara med teknologi. Man behöver också en stark organisation med kompetenta och samarbetsvilliga medarbetare i alla led».
Han lyfter fram en äventyrlig försäljning under Black Week som ett exempel.
«I november tredubblade vi omsättningen på nätet jämfört med samma period förra året, mycket tack vare en otroligt lyckad Black Week-kampanj.»
Tydliga synergier mellan kanalerna
Thomte vill berömma alla sina kollegor som tillsammans har skapat framtidens Skeidar-koncept.
«När medarbetarna i 49 varuhus tillsammans med butikskedjans webshop, kundservicemedarbetare och de som jobbar med marknad, logistik, IT och kategori alla går i samma riktning, kan man skapa väldigt bra kundupplevelser. Det är resultatet av detta arbete vi ser nu.»
Nu växer Skeidar snabbt på nätet. Kedjan vill inte säga så mycket om omsättningssiffror, men bekräftar att omsättningen online har blivit en betydande del av kedjans totala omsättning.
«Majoriteten av försäljningen kommer från kunder som beställer på nätet och hämtar i butik. Det visar att webshopen är viktig för varuhusen. Men det går även åt andra hållet med många kunder som beställer på nätet efter att ha varit i butiken, för att sedan få varorna levererade hemma eller kanske i butik. Varje kundresa är unik men vi ser ofta att både webshopen och de fysiska butikerna står i centrum», säger Thomte och understryker att all omsättning på nätet återförs till butikerna för att stärka känslan av gemenskap.
Stort fokus på att samla data
För att ytterligare stärka sin omnikanal-satsning har Skeidar lanserat sin egen kundklubb tillsammans med den norska byrån Oculos och det svenska techbolaget Voyado.
Skeidar har också ingått ett stort avtal med Lipscore som ska hjälpa Skeidar att samla in kunddata. Skeidar började med att samla in produktomdömen och har allt eftersom också börjat mäta kundupplevelsen i de fysiska butikerna med hjälp av Lipscores lösning Store Reviews.
«Vi vill jobba datadrivet och i samband med det anser vi att det är centralt att veta vad kunderna tycker om oss och det vi säljer. Vi har länge satsat på produktrecensioner. Det ger oss verkligen mycket spännande data. De publiceras på våra webbplatser, men datan är också viktig för de som jobbar med kategori och inköp som får full kontroll över vad kunderna tycker om det vi säljer», säger Thomte.
«Dessutom mäter vi nu den totala kundupplevelsen, både på nätet och i varje enskild fysisk butik. Skeidar har som mål att skapa goda kundupplevelser och då måste vi jobba datadrivet i alla led.»
Skeidars webshop är utvecklad av e-handelsbyrån Geta och är byggd på Optimizely (Episerver) och Microsoft Dynamics 365.
Vill du lära dig hur du får ut mer av dina ratings & reviews?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!
Bli inbjuden till våra kostnadsfria webbinarier och få relevanta artiklar och användbara tips per e-post ca. en gång i månaden.