Vill vara produktexperter – produktomdömen är en viktig del av strategin

Nätbutiken Mimmis i Sandefjord växer snabbt. Kundinsikt lyfts fram som viktigaste framgångsfaktor.

Den Sandefjord-baserte nettbutikken Mimmis vokser raskt. Kundeinnsikt trekkes frem som viktigste suksessfaktor. Les mer på lipscore.no

Ökade omsättningen med 35%

Marknaden för leksaker och barnkläder präglas av hård konkurrens, men det har inte stoppat entreprenörsparet Ole Johan och Marita W. Bredland.

I 2020 ökade nätbutiken Mimmis.no sin omsättning med 35 procent jämfört med året innan. Totalt uppgick försäljningen till drygt 65 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 3,5 miljoner kronor.

Mimmis.no blev även kårad till bästa nätbutik i kategorin Barn & Baby 2020.

Ole Johan W. Bredland är tydlig omkring hemligheten bakom framgången.

«Det viktigaste är att vi presterar det lilla extra, är personliga och lägger vår själ i det. Vi är väldigt fokuserade på kundupplevelsen och vill gärna överprestera. Om det till exempel står att vi ska leverera paketet i morgon, vill vi helst leverera i dag.»

Vi vill vara produktexperter

Bredland lyfter också fram rätt produktsortiment som en viktig del av framgången. Som komplement till globala varumärken som Ergobaby och Philips Avent har Mimmis.no tagit in en rad lokala leverantörer av barnkläder och barntillbehör såsom BeSafe, Gullkorn och Sagababy.

«Vi vill vara produktexperter och då måste vi våga ta in nya produkter och varumärken innan de har blivit bästsäljare. Det viktigaste är att produkterna är av bra kvalitet och rätt för våra kunder.»

Med närhet till kunderna och ett önskemål om att vara branschens produktexpert, satsar Mimmis.no även mycket på produktomdömen. Tillsammans med Lipscore har de fått mycket kunskap om vad kunderna tycker om deras produkter.

«Det är viktigt att lyssna på kunderna om man vill växa. Speciellt de negativa omdömena är viktiga. Det händer att vi tar bort produkter från sortimentet baserat på kunders feedback, men som regel räcker det med att ändra lite på produkttexter eller bilder så att produktinformationen stämmer så bra som möjligt med verkligheten.»

Förutom att samla in kundernas erfarenheter med produkterna, mäter Mimmis.no också den totala serviceupplevelsen. Just nu ligger den på 4,4 av 5, något som Bredland är riktigt nöjd med.

«Vi ser oss själva som en liten nätbutik och tar hand om varenda kund, varje dag. Att kunderna uppskattar detta gör mig stolt och tacksam över våra kunder, men även över medarbetarna och våra leverantörer.»

Leverans samma dag

Förbättringar av logistiken är ett annat tema som berör Mimmis-grundaren.

«Något vi jobbar mycket med nuförtiden är leverans samma dag. Vi erbjuder redan det i stora delar av Norge, men vi vill bli ännu bättre. Utmaningen är att vi säljer en del krävande produkter med tanke på logistik, såsom barnvagnar och bilstolar.»

Själva nätbutiken kommer även inom kort att få en visuell uppgradering. Plattformen är egenutvecklad baserat på nopCommerce. Klarna har valts som betalningslösning och Logistra levererar EDI-lösningen. Dessutom används alltså Lipscore för att samla in kundomdömen. Annars är det mesta egenutvecklat.

När det ska göras visuella eller tekniska ändringar tar Mimmis-grundaren gärna en titt utanför Norges gränser för att få inspiration.

«Det är väldigt kul när man ser någon göra något som skapar en wow-faktor. Det finns alltid något att lära sig i jakten på den perfekta kundupplevelsen», säger Bredland och ler.

Vill du lära dig hur du får mer av dina ratings & reviews?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Bjud in till våra kostnadsfria webbseminarier, och få relevanta artiklar och användbara tips per e-post ca. en gång i månaden.