Från 4 till 8 medarbetare på två år – fokus på förbättringar och ökad tillväxt för Rudo
Rudo babyutstyr har plockat marknadsandelar sedan de lanserade sin webshop i juni 2020. «Man blir aldrig bättre om man inte ändrar sånt som inte funkar. Och kundernas feedback har lett till flera förbättringar», säger Stine Brovold Christensen Løke, Assisterande VD hos Rudo babyutstyr.

Barnvagnar av gamla cykeldelar? Ja, så började det!
Rudo babyutstyr är ett familjeägt företag som säljer barnvagnar och babytillbehör på nätet. Företaget grundades redan 1946 och var från början en cykelverkstad. Men eftersom det fanns så dåligt med barnvagnar efter krigets slut gick man över till att tillverka barnvagnar av gamla cykeldelar och margarinlådor. Allt eftersom tiden gick utvecklades verksamheten till en grossistverksamhet med import av barnvagnar och babytillbehör till den norska marknaden.
E-handeln har resulterat i fler marknadsandelar
Det som från början bara rörde sig om fysisk handel blev till slut en fråga om att hänga med i utvecklingen och starta e-handel. Mitt i rådande pandemi, den 25. juni 2020, lanserades webbutiken. «Efter det har vi plockat en hel del marknadsandelar i branschen och vi växer hela tiden!», utbrister Stine Brovold Christensen Løke, Assisterande VD hos Rudo babyutstyr.
När teamet jobbade med att få webbutiken klar var de bara 4 medarbetare. Men tillväxten har gått fort och idag är de 8 som arbetar med allt från att skapa eget innehåll till marknadsföring och lagerhantering.
Vill kunna vägleda förstagångsföräldrar
«Alla som jobbar här hos oss är väldigt fokuserade på att ha den bästa expertisen, sätta sig in i produkterna som kommer in och kunna hjälpa kunderna», berättar Stine. «Vi vill kunna ge förstagångsföräldrar tips och hjälpa dem att hitta rätt i djungeln av babytillbehör», fortsätter hon. Företaget gillar att kunna vara personliga och det är viktigt för dem att ha den kunskapen som krävs för att kunna vägleda nyblivna föräldrar som inte nödvändigtvis vet vad de behöver.
«Reels är stort just nu och vi har börjat filma mer själva», säger Stine. «Det har väldigt bra effekt eftersom det blir mer personligt.» Och just skapandet av eget innehåll är något teamet hos Rudo vill jobba ännu mer med i framtiden. Därför har de byggt en egen fotostudio och de tar hjälp av familj och vänner med barn för att dokumentera och dela barnvagnspromenader och söndagsutflykter för att innehållet ska bli mer äkta, personligt och reellt.
Man blir aldrig bättre om man inte ändrar sånt som inte funkar
«Både ris och ros är viktigt för oss», säger Stine och berättar hur de letade efter ett verktyg för att samla in kundrecensioner. Det var inte bara för att få feedback från kunderna, men för att belysa hur både produkterna och företaget uppfattades. «Man kan aldrig bli bättre om man inte rättar till saker som kanske inte funkar», ett motto som Stine flera gånger upprepar och som helt klart har stor betydelse för teamet hos Rudo.
Trots att företaget inte har haft så mycket tid och resurser för att granska statistiken än, i en tid av kraftig tillväxt, så betonar Stine att effekterna ändå syns och att magkänslan är stark. «Vi vet att vi har mycket mer vi kan göra med Lipscore – och nu får vi snart in fler medarbetare så vi hoppas kunna lägga mer tid på det», berättar Stine. Som också är väldigt nöjd med den hjälp och feedback Lipscorest Customer Success Team har stått till förfogande med.
Kundernas feedback har lett till flera förbättringar
Företaget har flera gånger gjort konkreta ändringar efter feedback de har fått från sina kunder. Det kan till exempel handla om en vara som haft en bristfällig beskrivning eller bilder som inte varit tillräckligt tydliga eller där färgerna inte återgivits tillräckligt bra. «Vi har använt kundernas feedback för att förbättra mycket av innehållet på våra produktsidor samt hur vi lägger in information på en del varor», förklarar Stine. Kundtjänsten har sedan i uppgift att hålla koll på allt som kommer in och följa upp på kunder som kommer med feedback som måste hanteras. «Så fort det handlar om något vi kan påverka, så gör vi det», säger Stine avslutningsvis.
Ger kunderna en känsla av trygghet
Lipscores widget är bland det första man ser när man besöker webbutiken och den ger en snabb inblick i hur nöjda tidigare kunder är. «Då känner kunderna att det är ett bra ställe att handla på», förklarar Stine som såklart är otroligt glad över betyget 4,7 av 5.
Hon förklarar också att feedbacken är otroligt viktig. Alternativa lösningar som att skicka ut frågeformulär till kunderna inte är lika effektivt. Hon betonar också att det kan vara svårt att få kundernas ärliga åsikt om man frågar rakt ut på t.ex. telefon. Det är lättare för kunderna att säga vad de tycker om de får chansen att skriva några rader.
Högt i tak och brainstorming
Det här är ett företag med högt i tak där alla har möjlighet att komma med idéer. Så listan över vad teamet vill genomföra är lång. «Vi vill alltid bli bättre – det är viktigt att ha mål att jobba mot», säger Stine. Hon konstaterar att man kan bli lite blind till slut, oavsett vad man jobbar med på en arbetsplats. «Utan kundernas feedback kan man aldrig riktigt veta vad man ska jobba vidare med», avslutar hon. «Lipscore är väldigt enkelt att använda, vi får bra feedback på vad som fungerar för oss och inte, och vi känner att vi blir hörda och vi är väldigt nöjda», sammanfattar Stine. .
Vill du lära dig hur du får ut mer av dina ratings & reviews?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!
Bli inbjuden till våra kostnadsfria webbinarier och få relevanta artiklar och användbara tips per e-post ca. en gång i månaden.