Sportbranschen är väldigt speciell. Kunderna kan mycket om produkterna och delar gärna med sig av sin kunskap.

Sportbranschen är särskilt lämplig för att samla in kundomdömen. Det anser branschexperten Henning Frettem.

Sportbranschen använder Lipscore för att samla in kundrecensioner

När man pratar om kundomdömen handlar det ofta om produktrecensioner i en webshop, men det kan också vara betygsättning av en märkesvara eller ett butiks-, hotell- eller restaurangbesök.

Inom branschen skiljer man mellan «ratings» (ofta 1-5 stjärnor) och fritext (kallas ofta «reviews»).

Stort engagemang för alla typer av träningstillbehör

Henning Frettem är grundare av Lipscore som levererar teknologi för att samla in kundomdömen. Företaget har flera hundra kedjor och webshops på kundlistan, däribland en rad sportaktörer. Frettem tycker att sportbranschen sticker ut på ett positivt sätt med stort engagemang bland kunderna.

«Kunder som köper sportutrustning på nätet och i butik är ofta väldigt engagerade. De researchar mycket innan de ska handla, men de delar också gärna sina erfarenheter efter ett köp, till fördel för andra kunder. Sportbranschen är som ett enda stort community med många experter», säger Frettem med ett leende.

Lipscore jobbar idag med webshops som Sportsmaster, Hekta På tur, Northern Playground och Skittfiske samt den svenska sportkedjan Sportshopen.

Använder kunddatan i hela organisationen

Lipscore-chefen berättar att det inte är ovanligt att sportbutiker som använder Lipscore får så många som 1 av 5 kunder att komma med en recension efter ett köp.

«Att kunderna delar sin erfarenhet när de har köpt dyra produkter som löpband eller cyklar är inte så förvånande. Men vi ser ofta ett lika stort engagemang när kunderna har köpt en träningströja eller en ny boll.»

Siffror från Lipscores kunddatabas visar att en typisk kund ger 4.2 av 5 möjliga stjärnor efter ett köp av sportutrustning. Negativa recensioner är ett litet problem, snarare tvärtom.

«Här i Norden säljer sportbutikerna i stort sett bara kvalitetsprodukter. Och om det skulle dyka upp ett negativt omdöme så är det bara bra. Kundfokuserade företag gillar representativ och äkta data och är inte rädda för negativ feedback. De vill ha representativ data i stora volymer som återspeglar verkligheten», säger Frettem.

Han tror sig se tecken på att marknaden håller på att mogna. Tidigare ville alla ha kundomdömen för att öka försäljningen och konverteringsgraden. Många ville ha ett komplement till företagets egna produkttexter eller unikt och uppdaterat innehåll med tanke på sökmotoroptimering. Det är fortfarande bra argument, men de bästa i klassen har kommit mycket längre än så.

«Det vi ser nu är att de bästa företagen använder kunddatan i hela organisationen med bra förankring i ledningen. De använder till exempel insikter från produktrecensioner i förhandlingar med leverantörer, för att förutse returer och i sin marknadsföring. Dessutom mäter de varumärkesstyrka och eventuella fysiska butikers prestation. Allt kan mätas », avslutar Frettem.

LÄS MER:Rekordår för Northern Playground – använder negativa kundomdömen för att bli bättre.

Vill du lära dig hur du får ut mer av dina ratings & reviews?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Bli inbjuden till våra kostnadsfria webbinarier och få relevanta artiklar och användbara tips per e-post ca. en gång i månaden.