Produktrecensioner revolutionerar detaljhandeln

Kundresan börjar online för allt fler konsumenter. Därför investerar butikskedjorna allt större belopp i sin närvaro på nätet. Eftersom produktrecensioner leder till ökad trafik och försäljning börjar kedjorna samla in stora mängder produktrecensioner genom sina lojalitetsprogram.

Produktrecensioner hjälper konsumenterna att fatta bättre köpbeslut samtidigt som det ger butikskedjorna stora mängder data som kan användas i hela organisationen.

I denna artikel förklarar vi vilken roll produktrecensioner spelar i butikskedjornas omnikanalstrategier och hur produktrecensioner kan revolutionera detaljhandelns arbete med produkter.

Kundresan börjar online

Kundresan börjar online

Kundresan börjar allt oftare online, oavsett om kunden genomför köpet i fysisk butik eller i nätbutiken. Det finns branschspecifika skillnader men för produkter som kläder och elektronik är det bara 15% som aldrig researchar på nätet innan de handlar i en fysisk butik!

Detta innebär att webbutiken är avgörande för varje butikskedja eftersom den spelar en stor roll i kundresan för allt fler konsumenter. Utan bra närvaro på nätet kommer kedjans fysiska butiker att tappa både trafik och försäljning.

Butikskedjor investerar mycket i sin onlinenärvaro

Under pandemin exploderade tillväxten online. För vissa branscher står onlinekanalen nu för 50% av den totala försäljningen. Men för de flesta butikskedjor står onlinekanalen fortfarande för en relativt liten andel av den totala försäljningen. Men webbutikens betydelse för den totala försäljningen ska inte underskattas!

För branscher som kläder, elektronik och sporttillbehör insåg kedjorna redan för flera år sedan att de måste fokusera på närvaron online för att inte förlora kunder till rena e-handelsaktörer. Och nu investerar till och med kedjor inom dagligvaror, byggvaror och apotek stort på nätet, trots att onlineförsäljningen bara står för en liten procentandel av den totala försäljningen.

Apotek 1, Norges ledande apotek med 400 fysiska butiker, började samla in produktomdömen med Lipscore för att konkurrera med webbutiker som Apotera och Farmasiet. Flisekompaniet, Right Price Tiles och Optimera investerar alla stort i deras närvaro online och samlar in produktomdömen med Lipscore som en del av deras omnikanalstrategi.

«Folk har en hektisk vardag. Det går bara enklare och snabbare att handla online. Därför investerar företag som dessa allt mer i e-handel för att förse konsumenterna med nödvändig produktinformation där kunderna finns, det vill säga online. Inklusive information om kvalitet, pris och betyg från andra användare. Kunder uppskattar mycket feedback från andra kunder. Så recensioner bidrar till mer kvalitativ produktinformation samt ökad försäljning både online och i fysiska butiker», förklarar Jonny, COO hos Lipscore.

Produktrecensioner ökar trafiken till och försäljningen i fysiska butiker.

Tillverkare kan sälja sina produkter direkt till konsumenter över hela världen, något som betyder att konsumenterna har fler valmöjligheter än någonsin när de köper varor. De är online 24/7, spenderar tid på sociala medier, söker aktivt efter produkter och tjänster och jämför produkter och priser.

Därför räcker det inte för en butikskedja att bara ha en webbutik. Webbutiken ska kunna hittas och besökas, och produkterna ska presenteras med korrekta bilder, produktbeskrivningar, lagerstatus och priser. Det ska också finnas en handfull produktomdömen på en stor del av produkterna (inte bara storsäljare) för att öka förtroendet och konverteringen i webbutiken, och för att öka trafiken till och försäljningen i kedjornas fysiska butiker.

Samlar stort antal produktrecensioner genom lojalitetsprogram.

I takt med att konkurrensen om kunderna hårdnar satsar butikskedjorna mycket på lojalitetsprogram. Detta gör det möjligt för kedjor med fysiska butiker att samla in stora mängder produktrecensioner som visas i webbutiken, något som leder till ökad trafik och försäljning för deras fysiska butiker.

Enligt vår erfarenhet har många butikskedjor överraskande få produktrecensioner i sina webbutiker, helt enkelt för att de endast ber kunder som genomför köpet online om en recension och onlineförsäljningen utgör bara en liten procentandel av den totala försäljningen.

Men när stora kedjor som Skeidar och Elektroimportøren börjar be kunder som har genomfört ett köp i fysisk butik om en recension kommer antalet produktomdömen i deras webbutiker att skjuta i höjden!

«Skeidar och Elektroimportøren har båda mycket stora produktportföljer. Genom att samla in så många produktrecensioner som möjligt från alla deras försäljningskanaler, både online och från fysiska butiker, kan de också ständigt förbättra och optimera sitt produktutbud», säger Jonny Hansen, COO hos Lipscore.

Produktrecensioner revolutionerar butikskedjornas arbete med produkter.

När stora butikskedjor börjar samla in produktomdömen från alla sina kunder, oavsett om köpet görs online eller i fysisk butik, innebär det att de inom kort kan visa upp stora mängder omdömen och recensioner för allt fler produkter i webbutiken – något som kommer att öka trafiken och försäljningen både på nätet och i butik.

Genom att samla in produktomdömen från alla kunder får butikskedjorna även stora mängder kunddata som kan användas i hela organisationen och därmed ge dem konkurrensfördelar på sikt.

E-handelsansvarig kan till exempel använda recensionerna för att förbättra produktbeskrivningar och skapa marknadsföringskampanjer. Produktchefer kan använda datan för att utveckla bättre produkter och förhandla priser. Kundservice kan använda datan för att göra missnöjda kunder till ambassadörer. Butikschefer kan visa stjärnbetygen på prisetiketterna och använda produktomdömena för att sälja mer. Logistikchefen kan använda datan för att identifiera utmaningar med distributionen och minska antalet returer.

Detta betyder att produktrecensioner kan revolutionera butikskedjornas arbete med produkter!

Systematisk insamling av kunddata

Förutom att be om feedback på produkter kan butikskedjorna fråga kunderna vad de tycker om butiken eller nätbutiken där de handlat, och om serviceupplevelsen i övrigt.

Många kedjor får denna feedback idag genom mystery shopping, marknadsundersökningar, butiksbesök, medarbetarintervjuer, onlineanalyser etc. Men det är ofta tidskrävande, dyrt och komplicerat och ger sällan data som kan användas som ett verktyg för ledningen i en hektisk vardag.

Genom att samla in feedback från kunder med Lipscore kan kedjechefer och andra delar av organisationen få värdefull inblick i kundernas köpupplevelse i butik.

Läs: «Hur använder man kundernas egna erfarenheter för att implementera en kundorienterad och datadriven affärsstrategi – utan stora och riskabla investeringar?»

Referens: NovaRetail och NHO Service och Handel

Vi hjälper ditt företag att få 2-4 gånger fler ratings och 100% äkta reviews!

Ingen annan lösning på marknaden ger dig fler ratings & reviews än Lipscore, eller kan garantera att alla kundomdömen är 100% äkta, skrivna av verkliga köpare med deras egna ord, oredigerade och verifierade av deras identitet.

Varför välja Lipscore?

  • Marknadens bästa svarsfrekvens
  • 100% Äkta, Verifierade och Lagliga reviews
  • Få insikter du kan använda för att öka omsättning och lönsamhet
  • Fånga upp och hantera missnöjda kunder på ett bra sätt
  • Avancerad funktionalitet

GARANTERAT ökad svarsfrekvens – eller pengarna tillbaka!

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig inom 24 timmar.