Produktrecensioner ökar försäljningen med 270%!
Forskning från Spiegel visar att sannolikheten för köp är 270% högre för produkter med fem eller fler recensioner än för produkter utan recensioner. Effekten är ännu större för dyrare produkter!
De viktigaste resultaten från forskningen
- Köpsannolikheten för produkter med fem recensioner var 270% högre än köpsannolikheten för produkter utan några recensioner.
- För billigare produkter ökade konverteringsgraden med 190%; för dyrare produkter ökade konverteringsgraden med hela 380%!
- Fem stjärnor är “för bra för att vara sant” – sannolikheten för köp var som högst för produkter med ett medelbetyg på 4,0 – 4,7 och började sedan minska när betyget närmade sig 5,0.
- Recensioner från verifierade köpare (Verified byers) var betydligt mer positiva och med ett högre betyg än anonyma recensioner.
- “Verified buyer badges” förbättrade oddsen för köp med 15%.
Källa: https://spiegel.medill.northwestern.edu/how-online-reviews-influence-sales/

Vad innebär detta för dig som driver en webshop?
- Du MÅSTE ha produktrecensioner annars kommer du förlora kunder till webshops som har det.
- Se till att du har tillräckligt många recensioner på stora delar av produktportföljen, inte bara på de bästsäljande produkterna.
- Kom ihåg att negativa recensioner är positivt. De ökar trovärdigheten och därmed kundernas förtroende, samtidigt som de ger värdefull insikt som du kan använda för att bli ännu bättre!
- Visa upp “Verified buyer badges” och tillåt inte anonyma recensioner – det förstör din datamängd och kommer sannolikt att ge dig ett lägre genomsnittligt betyg.
Vad väntar du på?
Kontakta oss för att få veta varför våra kunder i genomsnitt får omdömen från 22,83% av sina kunder, och hur du kan få 2-4 gånger fler ratings & reviews på dina produkter – 100% äkta, verifierade och lagliga recensioner.
