Hur kan norska butikskedjor bli mer datadrivna?

Lars Thomte har lång erfarenhet av digital kommunikation och e-handel från flera stora retailers som bl.a. Flisekompaniet, Byggmakker, Bohus och nu som Marknadschef på Skeidar. Kåre Andrè Jevanord jobbar som Chief Digital Officer på elektronikkedjan Power, och har lång erfarenhet av digitalisering, e-handel & marknadsföring både från byrå- och retailsidan.

Vi har frågat Lars och Kåre Andrè vad som krävs för att bli mer datadriven.

paneldebatt på OmniTalk 2022

Vad innebär det att jobba datadrivet?

“Det är inte ett mål i sig själv att jobba mer datadrivet”, säger Lars. “För oss på Skeidar handlar det om att gå från att vara ett rapporteringsföretag till att bli ett analysföretag. Att flytta fokus från historiska data till predikativ data. Data som visar varför saker är som de är och vad vi kan använda det till. Se in i framtiden.”

“På Power har vi haft mycket och dålig data sedan tidernas morgon”, lägger Kåre Andrè till. “För oss handlar det därför om att fokusera på bra data. Data som kan användas till förutsägelse. Om vi vet att du precis har köpt en tvättmaskin kan vi låta bli att visa dig reklam för tvättmaskiner. Men detta är baserat på historisk data. Det som är ännu mer intressant för oss att veta, är vad du är intresserad av nu! Vilken är nästa produkt du är ute efter och vill köpa?”

“Vi använder bland annat popularitetsdata (t.ex. mest besökta produkter i webshoppen) för produktscoring och tar hela tiden fram nya hypoteser som testas. Just nu testar vi t.ex. extern köpdata för förutsägelse. Det att hela tiden testa nya hypoteser och se på misslyckanden som nyttigt lärande är en viktig del av det att jobba datadrivet”, avslutar Kåre Andrè.

Hur använder ni data från kundrecensioner?

“Vi på Power använder data från kundrecensioner i inköpsarbetet, t.ex. för utveckling och förbättring av egna varumärken samt i förhandlingar med leverantörer – för att få dem att förbättra sina produkter”, berättar Kåre Andrè. “Konstruktiv kritik via kundrecensioner är väldigt viktigt. Vi har mycket data idag. Så målet är inte att få mer data, utan mer hur man tar med det in i organisationen så att fler får möjlighet att utnyttja datan”.

“Kundrecensioner är ett effektivt sätt att upptäcka brister hos produkter som vi sedan kan ta vidare till våra producenter”, säger Lars. “Det är viktigt för oss att fånga upp negativa recensioner så att kundtjänst kan följa upp på kunderna – och försöka åtgärda missnöjet, oavsett om det handlar om produktens kvalitet, leveranstid, upplevd service eller något annat”.

“Vi har också länge jobbat med dashboards för butikerna baserat på Google Maps», fortsätter Lars. “Länge var det bara ledningen som hade tillgång till detta system. Men det är ju viktigt för butikerna att få följa med i de här kundrecensionerna dagligen, så de får chansen att agera på både bra och dålig feedback – direkt. Istället för att bli informerade i efterhand av ledningen”.

Hur börjar man jobba datadrivet?

“Skeidar är en traditionell möbelkedja som öppnade webshop 2020 och först då började vi jobba datadrivet”, säger Lars. “Så det att starta webshop är ett bra sätt att komma igång på! Vi har valt att ansluta oss till tredjepartsleverantörer som är experter på sina områden. Fördelen med det är att du får färdiga system som fungerar och som enkelt kan integreras med befintliga system. Och så kan man bygga på allt eftersom. Vi började t.ex. med att samla in kundrecensioner i webshoppen. Sedan började vi samla in kundrecensioner från ett par butiker. Och så bygger vi på, butik för butik. Och vi blir fortfarande mer datadrivna. För oss har det varit mycket bättre än att välja dyra IT-projekt. Och så hjälper det att ha en kultur för delning, innovation och utveckling!”, säger Lars avslutningsvis.

“Man har så många datakällor, många avdelningar som jobbar med data på olika sätt och som är vana att använda sina egna källor tvärs över avdelningar”, säger Kåre Andrè. “Så det med att jobba datadrivet handlar på många sätt också om att leda förändring. Det gäller att hitta ambassadörer som vill göra saker på nya sätt”.

Vill du lära dig mer?

Läs sammanfattningen från Ole Martin Evensmos föredrag“Hur använder man kundrecensioner som en del av en omnikanalstrategi?”

Vill du lära dig hur du får ut mer av dina ratings & reviews?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Bli inbjuden till våra kostnadsfria webbinarier och få relevanta artiklar och användbara tips per e-post ca. en gång i månaden.