Hur använder man kundrecensioner som en del av en omnikanalstrategi?
Ole Martin Evensmo, initiativtagare till Martech24.com och ledare av nätverket Springboard Martech, bjöd in deltagarna på OmniTalk 2022 till en öppen diskussion om hur norska retailers kan använda kundrecensioner för att skapa stora konkurrensfördelar.

Här är ett sammandrag av workshoppen med Ole Martin.
Vi har 3 former av kundrecensioner:
- Kunden får mejl/sms och ombeds betygsätta en produkt mellan 1-5 stjärnor (product review)
- Kunden får mejl/sms och ombeds betygsätta butiksupplevelsen mellan 1-5 stjärnor (store review)
- Kunden får mejl/sms och ombeds betygsätta shoppingupplevelsen online mellan 1-5 stjärnor (service review)
De här tre formerna av kundrecensioner ger stora mängder data som kan användas i hela organisationen. Förutsatt att man gör det på rätt sätt. Datamängden måste vara stor, fullständig och baserad på verifierade köpare för att du ska kunna lita på datan. Om inte så får du en värdelös uppsättning data.
Hur kan produktrecensioner revolutionera hur en butikskedja jobbar med produkter?
Produktrecensioner hjälper kunderna att fatta trygga och bra köpbeslut samtidigt som det ger dig stora mängder data som kan användas i hela organisationen.
Här är en översikt över hur olika delar av organisationen kan dra nytta av data från produktrecensioner och på så sätt revolutionera hur en butikskedja jobbar med sina produkter.
*Observera att listan nedanför inte är komplett, utan vad vi hann få med på några hektiska minuter.

Hur kan ett mejl revolutionera hur en butikschef mäter alla sina fysiska butiker?
Genom att skicka ut ett mejl till kunderna där man ber dem betygsätta butiksupplevelsen mellan 1-5 stjärnor efter ett köp, kan både du som butikschef och andra delar av organisationen få värdefull inblick i kundernas köpupplevelse i butik.
Här är en översikt över vilken typ av insikt du kan få och hur du kan använda denna insikt, samt vilka i organisationen som kan ha användning av den.
*Observera att listan nedanför inte är komplett, utan vad vi hann få med på några hektiska minuter.

Vill du veta mer? I artikeln «Om norska butikskedjor ska bli lika kundorienterade som Amazon måste de lyssna på de som bestämmer» förklarar Ole Martin hur du kan använda kundernas egna erfarenheter för att implementera en kundorienterad och datadriven affärsstrategi – utan stora och riskabla investeringar.
Vill du lära dig hur du får ut mer av dina ratings & reviews?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!
Bli inbjuden till våra kostnadsfria webbinarier och få relevanta artiklar och användbara tips per e-post ca. en gång i månaden.