3 sätt produktrecensioner bidrar till ökad försäljning i din webshop

Försäljningen i din webshop beror på tre viktiga parametrar: trafik, konverteringsfrekvens och genomsnittligt ordervärde. I denna artikel förklarar vi hur produktrecensioner (product reviews) bidrar till ökad försäljning i din webshop.

produktomdömen bidrar till ökad försäljning i din webshop

Det finns många fördelar med att visa produktrecensioner i webbutiken.

Det blir lättare för kunderna att orientera sig på marknaden, spara tid och fatta beslut som känns trygga och rätt.

I fysiska butiker är medarbetarna där för att vägleda kunderna och få dem att känna sig trygga med de val de gör. På internet finns produktrecensioner som ger potentiella kunder det förtroende som krävs.

Men produktrecensioner finns inte bara för att hjälpa kunderna med att fatta bra beslut – de är lika viktiga för ditt företag. Genom produktrecensioner får du tillgång till ovärderlig information om ditt sortiment. Produktrecensioner ger dig bland annat chansen att ändra på bristfällig produktinformation, något som kan resultera i färre antal returer.

Om du inte använder produktrecensioner i din webshop än går du även miste om omsättning. Det är temat i denna artikel. Vi tar utgångspunkt i det faktum att omsättning är ett resultat av trafik, konverteringsgrad och genomsnittligt ordervärde.

1. Produktrecensioner ger mer trafik

Det säger sig självt, för att öka vinsten i din webshop måste du vara synlig i sökresultaten och ha mycket inkommande trafik.

Produktrecensioner är ett mycket kostnadseffektivt sätt att skaffa sig användargenererat innehåll (UGC) för att hjälpa dig att öka din organiska söktrafik (SEO). Användarskapat innehåll är färsk och uppdaterad information från kunder som gör att du sticker ut bland konkurrenterna och fångar potentiella kunders uppmärksamhet.

Kunder använder andra ord när de skriver produktrecensioner än du gör i dina produktbeskrivningar, något som betyder att andra som letar efter samma produkter på nätet kanske använder likadana ord. Därmed ökar många och kompletterande produktrecensioner din synlighet i sökmotorerna och du rankas även bättre på långa sökordsfraser.

En webshop med många produktrecensioner blir så småningom en stor kunskapsbas och en nyttig informationskälla för kunder som kan titta förbi för att läsa igenom recensioner. Detta betyder att den så kallade direkttrafiken till hemsidan också kan öka.

Med en dynamisk produktsida som hela tiden uppdateras med ny och unik produktinformation från både dig och dina kunder belönas du ofta med en bättre ranking av Google och andra sökmotorer eftersom sökmotorerna upptäcker att produktsidorna “lever” och uppdateras kontinuerligt.

2. Produktrecensioner ökar konverteringsgraden

Mycket trafik är positivt för din webshop men det garanterar inte försäljning i sig. Studier visar att traditionell annonsering har liten påverkan på potentiella kunder jämfört med rekommendationer från vänner och kollegor, och för onlinekunder är produktrecensioner ofta det närmaste man kommer personliga rekommendationer.

Kunder har upp till 12 gånger mer förtroende för produktrecensioner än för producentens egna beskrivningar. Siffror visar att det är 63 procent större sannolikhet för att kunden gör ett köp om det finns produktrecensioner tillgängliga i shoppen. Webshops som presenterar verifierade produktrecensioner på produktsidorna upplever en ökning på 18 procent i genomsnitt på konverteringsgrad.

Om du använder verifierade produktrecensioner håller du produktsidan uppdaterad samtidigt som du attraherar fler positiva omdömen. Siffror från Lipscore visar att hela 84 % av de som ger betyg är nöjda. Med produktrecensioner blir kunden din bästa ambassadör!

3. Produktrecensioner ger högre genomsnittligt ordervärde

Onlinekunder vill försäkra sig om att det de köper uppfyller deras behov. Det är lättare att spendera pengar om du vet att det du betalar för verkligen är det du vill ha.

Redan 2007 kom ett forskningsbolag, Comscore, med en rapport som visade att 75 procent av användarna ser produktrecensioner som en viktig informationskälla när de handlar på nätet. Senare forskning bekräftar att produktrecensioner har en betydande påverkan på kundbeteende och vilja att köpa online. Det är först och främst de senaste och mest användbara produktrekommendationerna som påverkar försäljningen mest.

Tröskeln för att investera i dyra produkter på nätet blir mycket lägre med synliga verifierade produktrecensioner på produktsidan. Även om produktrecensioner har en positiv inverkan på försäljningen av varor i alla prisklasser, ser det ut som att de har störst inverkan på konverteringsgraden på dyrare produkter. Genom att visa produktrecensioner i din webshop, speciellt på dyrare produkter, eliminerar du kundens tvivel genom att erbjuda ett brett spektra av tillgänglig information. Ju mer pengar kunden är på väg att spendera, desto mer avgörande är produktrecensioner för viljan att köpa. Tack vare verifierade produktrecensioner ökar också viljan att köpa dyrare varor, något som resulterar i en ökning av genomsnittligt ordervärde.

Framgångsekvationen för e-handel är enkel

Trafik + konverteringsfrekvens + genomsnittligt ordervärde = omsättning. Så enkelt är det!

Produktrecensioner ger ökad försäljning genom att generera mer trafik, förbättra konverteringsfrekvensen och ge högre genomsnittligt ordervärde.

Så vad väntar du på? Använd produktrecensioner idag för ett bättre resultat imorgon!

Vill du lära dig hur du får ut mer av dina ratings & reviews?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Bli inbjuden till våra kostnadsfria webbinarier och få relevanta artiklar och användbara tips per e-post ca. en gång i månaden.