11 tips för bättre effekt av produktrecensioner

«Bli den första som recenserar denna produkt» är tyvärr en välkänd text från många svenska nätbutiker. Här kan du läsa våra tips om hur du får in fler produktrecensioner.

Lurer du på hvordan du skal få flere produktanmeldelser? Her er 11 tips for bedre effekt av produktanmeldelser. Se lipscore.no

Endast ett fåtal nätbutiker har skaffat sig tillräckligt många produktrecensioner (product reviews) från sina kunder. Det är synd eftersom produktrecensioner har många fördelar:

  • Kunderna litar mer på andra kunders åsikter än på nätbutikens produkttexter.
  • Det blir lättare för kunderna att göra ett val och genomföra köpet.
  • Ökad transparens genom att aktivt uppmana feedback.
  • Bättre placering hos sökmotorerna. Google gillar användargenererat innehåll.
  • Ökad produktkunskap. Du får veta mycket om hur kunderna använder dina produkter och kan eventuellt också identifiera produkter som kunderna inte är helt nöjda med.

1. Be kunden dela sina åsikter

Fråga kunderna om vad de tyckte om produkten de köpte. De flesta gillar att hjälpa varandra. Fråga om de själva tycker att produktrecensioner är användbara och understryk att man hjälper andra genom att ge feedback.

2. Skicka automatiska mejls efter köp

Väldigt få ger feedback om de inte aktivt uppmuntras att göra det. Avancerade system för användarrecensioner tillåter automatiska utskick som inte kräver inloggning av kunden. I de fall det krävs att kunden loggar in kommer svarsfrekvensen att sjunka drastiskt. Detta är anledningen till att man i nätbutiker kan läsa: «Bli den första som recenserar denna produkt».

3. Ge kunderna valfrihet

Svarsfrekvensen sjunker om kunden ombeds att besvara en rad frågor. Bäst effekt får man om kunden får frihet att ge sin feedback utan vägledning. Det att ge ett omdöme ska inte ta mer än några minuter. Ge kunden möjlighet att ge ett omdöme i form av 1 – 5 stjärnor om de inte har tid eller lust att formulera en recension.

4. Inkludera produktrecensioner från kunder i butiken

Nätbutiker som även har fysiska butiker kan samla in produktomdömen genom att automatiskt uppmuntra till att ge ett omdöme efter köp. På så sätt kan man öka mängden omdömen drastiskt, till och med utan att kunden någonsin har besökt nätbutiken.

5. Låt kunderna dela bilder och videor

I vissa branscher är det väldigt användbart att få se produkterna i bruk. Det är särskilt relevant inom mode och interiör. Låt gärna kunderna lägga upp egna bilder och videor i samband med produktrecensioner.

6. Delta i kundernas dialog

Det kan vara relevant att som nätbutik skriva kommentarer på både positiva och negativa produktrecensioner. Det är ett perfekt tillfälle för dialog med kunderna och visa att man bryr sig.

7. Använd produktrecensioner i marknadsföringen

Visa kunderna att du uppskattar deras engagemang och använd både stjärnor och recensioner i kundtidningar, nyhetsbrev och annonser. Kanske kan du även använda kundernas egna bilder, men kom ihåg att i så fall stämma av med kunden på förhand så du slipper problem med upphovsrätten.

8. Uppdatera produktinformationen baserat på recensionerna

När kunden skriver en lång och insiktsfull kommentar om en produkt så bör produktinformationen uppdateras så fort som möjligt. På så sätt blir dina produkttexter inte bara bättre och bättre (något som kan påverka andelen returer i positiv riktning), men du visar också dina kunder att kundrecensionerna du får in faktiskt hjälper andra kunder.

9. Uppdatera produktsortimentet baserat på produktrecensionerna

Ibland kan kundernas åsikter påverka ditt sortiment. Kanske finns det produkter som bör tas bort från sortimentet eller nya produkter som bör tas in i sortimentet.

10. Öka responsen med lite belöning

Med ett välfungerande system för att samla in produktrecensioner ska det behövas belöningar. Om du uppmanar kunderna att dela sina åsikter mot en belöning kommer recensionerna kunna betraktas som reklam. Belöningen bör vara relativt liten och man bör tydligt klargöra att konsumenten har lika stor chans att få belöningen oavsett om recensionen är positiv eller negativ.

11. Satsa på äkta och oberoende produktrecensioner

I jakten på produktomdömen kan det vara frestande att uppmuntra personer som tillhör företaget, bekanta eller personer som har fått en vara gratis att skriva en produktrecension. Detta kommer att genomskådas av kunderna och kan även slås ned av Konsumentombudsmannen. Oberoende kundrecensioner från antingen verifierade köpare eller personer inloggade med fullständigt namn ger den bästa effekten.

12. Visa produktrecensioner i fysisk butik

Om du har fysisk butik uppmanar vi alltid att man visar upp produktrecensioner, antingen på posters eller elektroniska hyllkantsetiketter. Det skapar stort mervärde för kunderna, men även för medarbetarna.

Läs också: Hur man använder data från nätbutiken i den fysiska butiken

Vill du lära dig hur du får mer av dina ratings & reviews?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Bjud in till våra kostnadsfria webbseminarier, och få relevanta artiklar och användbara tips per e-post ca. en gång i månaden.